Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan

Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan - Hallo sahabat Ilmu Berubah, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel PdPC, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan
link : Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan

Baca juga


Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan


Hai semua!

Permainan bahasa spontan yang dapat dimainkan tanpa memerlukan sebarang peralatan dan persediaan sememangnya dapat memudahkan guru-guru bahasa untuk 'menutup' atau 'memulakan' sesi pdp. Murid-murid walau selemah mana pun mereka pasti akan teruja dengan permainan yang akan saya nyatakan nanti. Jangan sesekali kita mengganggap murid LINUS atau murid kelas hujung tidak berminat bermain permainan seumpama ini. Saya telah beberapa kali mencuba dengan murid-murid sebegini dan ternyata mereka juga mampu bermain dengan baik. Disamping mengukuhkan kosa kata, mereka juga mampu meningkatkan daya saing antara rakan-rakan. Masing-masing mahu mencuba. Bagi saya, jawapan yang betul atau salah tidak penting. Yang penting adalah peranan kita sebagai guru untuk menarik minat murid-murid belajar sudah berjaya. Participation! Itu yang lebih penting. Saya kurang gemar murid-murid yang pasif sehinggakan kita bercakap dengan dia pun, macam bercakap dengan tunggul kayu. Permainan seumpama ini saya lihat dapat meningkatkan keyakinan murid-murid dengan syarat murid-murid tidak dikecam sekiranya mereka memberi jawapan yang salah. Gunakan kata-kata positif seperti "Good try", Cuba lagi.. dll. Main dalam keadaan yang menyeronokkan ya!

Word Snake (Ular Perkataan)
Permainan ini boleh dimainkan secara lisan mahupun bertulis. Jika dijalankan secara bertulis, saya cadangkan untuk anda gunakan papan putih di dalam kelas. Minta murid-murid berdiri. Guru memulakan dengan menulis atau menyebut satu perkataan dan eja dengan jelas. Kemudian, minta murid-murid menyambung dengan perkataan lain dengan menggunakan huruf terakhir dalam perkataan yang anda sebut/tulis.
Contohnya :- Ayam - masak - kenduri - ikan - negara - arnab - buaya - awan -
Untuk mewujudkan semangat bersaing dikalangan murid-murid, nyatakan secara jelas yang orang terakhir menjawab akan dikenakan denda. Denda menyanyi, denda yang menyeronokkan.. Ingat! Permainan ini adalah untuk meningkatkan minat murid, sekiranya anda mengenakan denda berat seperti mengemas kelas dsb, ini mungkin akan membuatkan murid tidak minat bermain. Pada masa yang sama, elakkan kawan-kawan mengejek. Beri galakkan dengan cara meminta dia cuba mencari perkataan yang sesuai, sebolehnya beri dia masa untuk menjawab. Denda adalah jalan yang terakhir.
Semasa bermain, minta murid yang sudah menjawab untuk duduk. Anda jangan risau dengan kejujuran mereka. Bila dah ramai-ramai, pasti ada yang menyelit duduk walaupun tak menjawab lagi. Anda jangan risau, kawan-kawannya ramai, pasti mereka akan laporkan kepada anda! :)
Katakan murid anda murid yang kategori 'advanced', anda boleh mengecilkan skop perkataan, mungkin boleh minta mereka senaraikan nama haiwan sahaja, perbuatan, tumbuhan dll.
Contoh:- lompat - tolong - gosok - kendong - (ini lebih mencabar, kan? :) )

Word Building (Bina Perkataan)
Permainan ini sesuai dimainkan secara bertulis. Sediakan beberapa batang marker pen untuk murid-murid menulis di papan putih. Tuliskan satu perkataan dan minta murid-murid bina perkataan lain dari perkataan yang diberi. Hanya semua huruf dalam perkataan yang diberi sahaja yang boleh digunakan. Tidak boleh ditambah dengan huruf lain. Boleh lihat contoh pada gambar yang saya masukkan ini.

Semua excited menunggu pen untuk menulis! :)

Hangman 
Sediakan tempat kosong untuk murid-murid mengisi huruf yang sesuai. Bahagikan murid-murid ke dalam kumpulan.  Kemudian, minta murid-murid meneka huruf mengikut kumpulan masing-masing. Jika salah, lukiskan gambar 'hangman'. Berikan markah yang sesuai untuk kumpulan yang berjaya meneka perkataan dengan tepat.

Sumber : Google Image
Kuiz
Kuiz spontan. Minta murid mengeja perkataan, meneka teka teki, menukarkan past tense words kepada present tense, memberikan imbuhan yang sesuai kepada perkataan dan lain-lain yang dianggap sesuai.

Mind Mapping (Peta Minda)
Letakkan satu tajuk di papan putih dan edarkan pen marker untuk murid-murid menulis (listing) perkataan yang berkaitan. Pasti mereka akan berlumba-lumba menyertai permainan ini.
Contohnya:- Minta mereka senaraikan nama buah-buahan tempatan, haiwan jinak, haiwan laut, haiwan liar, anggota badan, makanan, perkataan yang boleh menggunakan imbuhan 'ter' dll. Kalau murid lemah, mungkin boleh cadangkan mereka untuk melukis sahaja. Ini salah satu cara menggalakkan mereka participate dalam aktiviti yang dilakukan.

Sekian perkongsian dari saya hari ini. Semoga anda semua terus sukses mendidik anak bangsa.

Nota kaki: Didiklah mereka dengan hati, bukan dengan caci maki. Semoga anak-anak didik ini mendoakan kesejahteraan untuk kita di akhirat nanti. Ameen..



Demikianlah Artikel Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan

Sekianlah artikel Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan dengan alamat link https://ilmuberubah.blogspot.com/2016/09/kreativiti-permainan-bahasa-spontan.html

0 Response to "Kreativiti : Permainan Bahasa Spontan"

Post a Comment