Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner

Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner - Hallo sahabat Ilmu Berubah, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel ICT, Artikel PdPC, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner
link : Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner

Baca juga


Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner




Hai semua! Apa khabar?
Saya pasti ramai guru-guru yang ketika ini yang sedang berhabis-habisan menyediakan soalan untuk peperiksaan akhir tahun yang akan berlansung tak lama lagi. Hari ini saya ingin berkongsikan tips bagaimana untuk cikgu-cikgu scan bahan tanpa menggunakan scanner. Kadang-kadang saya sendiri malas nak mengusung buku-buku untuk dibawa balik ke rumah. Apa yang saya buat, saya scan sahaja mukasurat-mukasurat yang saya perlukan semasa di sekolah, dan bina soalan di rumah. Guna handphone je pun kan.. dua tiga minit dah boleh siap scan beberapa mukasurat dah! Hehe.. Tekniknya mudah sahaja, iaitu dengan memuat turun aplikasi 'Tiny Scanner' dari Google play store (Android phone) atau pun di App Store bagi pengguna Apple. Aplikasi ini merupakan aplikasi wajib untuk saya kerana ianya amat mudah digunakan serta tak perlukan modal untuk membeli sebuah scanner yang besar gedabak. Hanya gunakan handphone! Dokumen yang telah di scan menggunakan aplikasi ini juga boleh disimpan dalam bentuk gambar atau pdf. Selain itu, satu lagi kebaikkan aplikasi ini adalah ia membenarkan kita melakukan 'crop' sebelum data tersebut disimpan. Jadi, kita hanya akan dapat bahagian yang perlu sahaja. Tak perlu pun nak upgrade kepada Pro Version. Saya hanya menggunakan yang free version sahaja. Itu pun sudah berbaloi. Lihat kaedahnya di bawah:-




Bagaimana cara untuk transfer dokumen tersebut untuk masuk ke komputer kita? Ada 2 kaedah, yang pertama apabila sudah selesai scan, sambungkan wayar USB (pengecas telefon) anda ke komputer. kemudian 'explore' telefon anda di komputer untuk mendapatkan gambar/dokumen yang telah anda scan tadi. Cara kedua ialah dengan menghantar email kepada diri sendiri. Buka email tersebut dan download bahan yang dikehendaki. Tadaaa... Dokumen sudahpun masuk ke laptop anda! Mudah kan?! Okay, jom ambil mood buat kertas soalan. Hehe.. Selamat mencuba..


Demikianlah Artikel Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner

Sekianlah artikel Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner dengan alamat link https://ilmuberubah.blogspot.com/2016/09/aplikasi-berguna-untuk-guru-tiny-scanner.html

0 Response to "Aplikasi Berguna Untuk Guru - Tiny Scanner"

Post a Comment